lørdag den 2. december 2017

Kulinarisk julekalender 2. december



Er du til julemarkeder?


-Jeg bliver så træt ved tanken om alt den julefestivitas. Jeg tror, jeg går i seng, siger min mand.
-Hmmm, du ligger her jo allerede, siger jeg forsigtigt.
Det er lørdag morgen, og vi er netop vågnet i sommerhuset. Vi ligger og taler om de kommende fødselsdage, julefrokoster, gløggarrangementer og aktiviteter i november og december måned. 

Min mand er ikke meget for sød, varm vin serveret med bløde mandler og svampede rosiner.
Han gider ikke spise de småkager og æbleskiver, vi møjsommeligt bager, og hvorfor stå og småfryse på et julemarked og spise schmalzbrot, når man kan sidde omkring et veldækket bord derhjemme og drikke ædle vine fra Bordeaux til en dejlig boeuf bourguignonne?

Jeg derimod er meget begejstret for varme søde drikke i alle afskygninger. Varm cider, punch, vin chaud, glühwein, mulled wine, hvidvins- og rødvinsgløgg og lumumba. Jeg er også vild med julemarkeder, og alt det der hører med. Hornorkestret der spiller tyske julemelodier, den lille knirkende karrusel, de glohede, letbrændte alt for salte pølser med den alt for søde ketchup og tørre brød til. Boderne med sager jeg ikke kunne drømme om at købe, knaldrøde æbler og lakrids og vingummi i giftige farver til overpriser. Jeg knus-elsker flisen på jorden, duften af brændte mandler og ikke mindst mutzen og den skønne apfelpunch med bratapfellikør. Hvis jeg skal druknes, må det gerne være i bratapfellikør... 

Gider du ikke selv lave gløgg, kan du tage på julemarked overalt i Danmark og ikke mindst Tyskland. På de to link herunder kan du se en oversigt over danske og tyske julemarkeder.
http://www.visitdenmark.dk/da/danmark/born/julemarkeder-i-danmark
http://www.weihnachtsmarkt-deutschland.de/

Julemarked i Flensborg

Julemarkedet i Flensborg holder til på Südermarkt og i gågaden
Åbningstider:

27. november til den 31. December
Mandag til søndag fra klokken 10-22
Søndag fra klokken 11 til 20
Juleaften og nytårsaften til klokken 14
1. og 2. juledag er julemarkedet lukket


Ingen kommentarer:

Send en kommentar