lørdag den 9. december 2017

Kulinarisk julekalender 9. december


Gang i ovnene

Det er midt i december, jeg har trukket julestikket og er taget i sommerhus med mand og børn.
Huset ligger på det sydligste Als, langt ude af en grusvej og midt på en mark. Her er langt til de nærmeste naboer, men om aftenen kan jeg se, at der er nogen i det fjerne, der tager det med den udendørs juleudsmykning alvorligt. Ellers er her mørkt og HELT stille.
Det er omkring én grad, og vi fyrer udelukkende op med brænde. Det vil sige, jeg fyrer ikke op. Det er min mand, der er fyrmester. Han hugger brænde med min søn i timevis på gårdspladsen. De flækker, saver og slæber rundt med de store kævler. De diskuterer tykkelse, tørhed og kvalitet af denne portion, i forhold til den forrige portion de købte. Og så tumler de ind i huset med store knuder, som de kaster ind i de sultne ovne. Jeg bliver udmattet af at se på dem. Så jeg lægger mig midt i stuen, tager en uldplaid over mig og falder straks i søvn.
Jeg vågner først, da mine to mænd står bøjet over mig og forlanger at få frokost og julesmåkager.
Det er mig der har ansvaret for bageovnen, og jeg har faktisk travlt, for vi skal have specier, brune kager, finsk brød, vaniljekranse og jødekager.
Der skal ikke modefænomener som lakrids, matcha-te eller gurkemeje i. Det skal være fuldstændig, ligesom det plejer at være i julen. Vi har jo de andre 350 dage, hvor vi kan skeje ud med nye smagsindtryk.

Bag én småkage med mange krydderier og én med ganske få for eksempel brunkage og finskbrød. Hvis du har tid, kan du også bage en jødekage. Drop det med at stikke kagerne ud i smukke former. Det kan alligevel ikke smages. Vi samler dejen i foodprocessor. Det er nemt og meget hurtigt. Har du ikke en foodprocessor, kan det også gøres med hænderne.

Brune kager
Ca. 100 stk.

250 g koldt smør
200 g rørsukker
100 g mørk sirup
450 g mel
1 tsk kanel
1 tsk ingefær
1 tsk koriander
1 tsk stjerneanis
75 g hasselnødder


Skær smørret i mindre stykker. Hæld smør, rørsukker, sirup, mel, kanel, ingefær, koriander og stjerneanis i en foodprocessor og start den. Kør til dejen netop har samlet sig. Hak nødderne og bland dem i. Form dejen til to ruller og læg på køl i ca. 1 time. Skær dejen i ganske tynde skiver og læg dem på bageplader med bagepapir. Bag dem ca. 8 minutter ved 200 grader. Lad dem afkøle på en rist uden bagepapir. 

Klummen har været i Flensborg Avis

Ingen kommentarer:

Send en kommentar