søndag den 10. december 2017

Kulinarisk kalender 10. december


Mig og min køkkenhjælp

Har du køkkenmaskiner stående, som du aldrig bruger, men ikke nænner at skille dig af med? Så læs med her. I dag ser vi på køkkenmaskiner og gode redskaber, vi ikke kan leve uden, selvom vi sjældent benytter dem.
 
-Jeg holder den ikke ud mere, stønner min svigerinde i telefonen og fortsætter.
-Næste gang du er i Købehavn, må du tage den med hjem. Det er heldigvis ikke min svoger, hun ikke kan udholde mere, men hendes Kitchen Aid. 
Når hun bager til de 28 elever i 0. klasse, vælter dejen ud over siderne, så hun skal have en større maskine. 
Jeg nærmest græder af glæde, for jeg elsker min Kitchen Aid og kan sagtens bruge én mere. Min køkkenhjælper er i sving flere gange om dagen. Jeg bruger den især til kage- og brøddej og til råkost. Men den er også i svingninger, når vi hakker kød, former vaniljekranse, river grøntsager, og så står den bare der på køkkenbordet og pynter så smukt. 
Ud over min trofaste Kitchen Aid er jeg begejstret for min spritnye, kæmpestore ismaskine, der kan tilberede en liter sorbet, mælke- eller flødeis på 30 minutter. Vi har naturligvis en pastamaskine, en blender, en foodprocessor og en håndmixer. Vi kan godt lide stegepander, så i skuffen under kogepladen står der pander i flere størrelser med høje og lave kanter, med og uden tefal samt en grillpande, en æbleskivepande, en pandekagepande og det sidste nye er den italienske kastanjepande. I den lidt mindre afdeling af køkken-tools har jeg en mandolin, som jeg bruger til at skære kål, agurker, peberfrugt og alt andet der skal snittes i tynde skiver. Jeg kan ikke undvære min digitale bagevægt, en god saks, et par spækbrætter og mit forklæde. Jeg tilbereder ikke et måltid uden forklæde. Forklædet holder svineret væk fra mit pæne tøj og gør, at jeg kommer tættere på made.

Hvad er dit favorit-gear i køkkenet?  

Foto: Gertrud Sabroe Termansen  

1 kommentar:

  1. hej Louise,
    jeg har en svaghed for køkkenmaskiner og favoritterne er helt klart min Kitchen Aid og min kornmølle og selvfølgelig kaffemaskinen :-)
    Jeg bliver hurtig fristet til at investere i køkkengrej, men de rejser hurtigt videre hvis det viser sig at de ikke bliver brugt.

    mange hilsner
    Angelika

    SvarSlet