onsdag den 14. februar 2018

Valentines dag på menuen


Syntes du, at Valentines dag er noget blomsterhandlerne har fundet på? Eller er det meget passende med en enkelt dag om året, hvor man værdsætter den man holder af?

Det er i hvert tilfælde ikke min mand, der holder gang i blomstergeschäften rundt om hjørnet. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst, har fået blomster. Det ligger bestemt år og måske endda årtier tilbage. Og det er helt min egen skyld, for jeg har ganske givet brokket mig over, den buket han kom hjem med engang i nullerne. Vi har ikke samme smag indenfor buketter, og jeg forstår ikke det med, ”at det er tanken der tæller”. Min mand er begejstret for høje orange buketter med grønt strit og lange, lange røde roser. Jeg er mere til de tætte buketter, der ligner dem, man binder af blomster man har plukket i den meget velassorterede, private have.
Men det betyder jo ikke, at jeg ikke bliver værdsat, bare fordi jeg køber mine blomster selv. Jeg får mange andre gaver. Jeg har for eksempel lige fået fyldt fryseren op med en velsmagende ko, og så har jeg da også fået 20 rummeter brænde leveret i hele stammer. Dem hugger min mand op til mig op og lægger i flotte stabler. Herefter slæber han brændet indenfor og holder gang i ovnen, så jeg ikke fryser. Alt imens bager jeg chokoladekager til ham eller laver en langtidsstegt bovsteg. Sådan værdsætter vi hinanden, hver dag året rundt. Men på Valentinsdag, vil jeg alligevel gøre lidt mere ud af det, og sammensætte en menu af følgende afrodisiaka.

Afrodisiaka
De følgende madvarer skulle være afrodisiaka- mad, der giver mere sexlyst. Jeg ved ikke om det passer. Hvis I har gode erfaringer med nogen af dem, må I meget gerne skrive til os her på Louises Køkken, så vi kan dele det med de øvrige læsere. Man kan godt være anonym!

Gulerødder
De gamle grækere spiste gulerødder, før de holdt orgier. Gulerødder er måske ikke lige det første, man kommer i tanke om, hvis man skal tænke på sexede fødevarer. Men gulerødder har faktisk været brugt i århundreder mod erektionsproblemer.
Derudover indeholder gulerødder en lang række stoffer, der er nødvendige for, at vi kan producere kønshormoner.


Avokado

De gamle aztekere kaldte udelukkende avocadoen for ”testikel”. Denne grønne frugt er rig på vitamin E, hvilket hjælper kroppen til at udvikle østrogen og progesteron, som cirkulerer i blodstrømmen og giver en seksuel respons.  

Basilikum
Basilikum indeholder en masse libidofremkaldende ingredienser. Basilikum varmer kroppen op og fremmer blodcirkulationen. Ligesom med mandler er det duften og smagen, der siges at have en kærlighedsvækkende effekt. Hvis du for eksempel bruger sød basilikum i pastasauce, siges det at få dit hjerte til at slå ekstra hurtigt.



Honning
Honning indeholder bipollen, som menes at have en positiv indvirkning på sexlysten.
Mange anser honning for at være en kickstarter, når det gælder lidenskab, fordi det giver et øjeblikkeligt boost. Honning fungerer også som et afrodisiakum, da det indeholder bor, som er godt for produktionen af kønshormoner hos begge køn. Og honning krydret med muskatnød siges at øge en orgasme. 


Mandler

Mandler har længe været et symbol på frugtbarhed, fordi de har et højt indhold af vitamin E, magnesium og fibre. Det er dog aromaen fra mandlerne, der gør dem til en sensuel oplevelse for kvinder. Duften menes at vække begær og lidenskab.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar